Fogyatékkal élők: A rehabilitációs járadékról

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A rehabilitációs járadékról

A 2008. évi jogszabályi változások miatt módosultak a nyugdíj
melletti munkavégzés szabályai is

  

 

1) A tájékoztatás célja:
- biztosítani az információáramlást, fontos a kölcsönös kommunikáció,
- felkészülni egy új szemléletre, a rehabilitációt folyamatként kezelni, hosszú távú eredményekre törekedve.
- Így eredményessé tenni ezt a nem csak nevében „komplex” rendszert és ebben a hivatal számít a civil szervezetek és a munkáltatók aktív részvételére is.


2) A rokkantsági nyugdíjban részesülők munkavállalására vonatkozó új szabályok 2008. január 1-től hatályosak, és 2009-től lépnek életbe, a 2008. január 1-je előtt nyugdíjba vonultak esetén:
2007. évi LXXXIV. törvény a rehabilitációs járadékról, (Magyar Közlöny 86. szám, 2007. július 02.)

213/2007. (VIII.7.) Kormányrendelet az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetről, valamint eljárásának részletes szabályairól (Magyar Közlöny, 105. szám, 2007. augusztus 7.)

321/2007 (XII.5.) Kormány rendelet a komplex rehabilitációról, (Magyar Közlöny, 168. szám, 2007. december 5.)


3) Mi a fő célja az új ellátás bevezetésének?
- a súlyos egészségkárosodás ne jelentse feltétlenül a társadalomból való kirekesztést
- ne torkolljon inaktivitásba
Hatályos a rehabilitációs járadékról szóló 2007. évi LXXXIV. törvény, amely a korábban említett nyugdíjtörvényt is jelentősen módosítja, teljesen új szabályozást tartalmaz a nyugdíj melletti munkavállalásra. Egyrészt a munkaképesség-csökkenés fogalma helyett bevezeti az egészségkárosodás fogalmát.

Ennek a folyamatnak a során a legfontosabb fogalmak:
A rehabilitáció: Orvosi, foglalkoztatási, szociális, képzési és egyéb tevékenységek komplex rendszere, amelynek célja az egészségkárosodást szenvedett személy szakmai munkaképességének
helyreállítása.

Szakmai munkaképesség: A jelenlegi vagy az egészségkárosodást megelőző munkakörben való foglalkoztatásra való alkalmasság.
Rehabilitálhatóság: Az egészségkárosodott személy rehabilitálhatósága három feltétel együttes fennállása esetén állapítható meg, melyek az érintett személytől elvárható erőfeszítésekhez, a szükséges rehabilitációs szolgáltatások hozzáférhetőségéhez és az elhelyezkedési esélyekhez
kapcsolódnak.


4) Ennek során milyen változások történtek a foglalkozási rehabilitációban?
Kialakult egy új, komplex minősítési rendszer, amelynek jellemzői:
- OOSZI átalakult: ORSZI,
- a rehabilitációt állítja előtérbe szemben a megrokkanással,
- megváltozott munkaképesség fogalma helyett bevezeti az egészségkárosodás fogalmát,
- szakmai munkaképesség változását is vizsgálják,
- százalékos mértékük nem egyező, változik a minősítési skála,
- szakértők is bekapcsolódnak a bizottsági munkába,
- a megmaradt képességek hasznosítására törekszik,
- a foglalkoztatás kiemelt cél.


5) Hogyan változtak a kategóriák, és ez hogyan érinti a munkavállalást?
2008. január 1-jét megelőzően a társadalombiztosítási nyugdíjról szóló 1997. évi LXXXI. törvény a rokkantság alapjának a  munkaképesség-csökkenést tekintette. Ennek alapján a többi feltétel
teljesülése esetén az kaphatott rokkantsági nyugdíjat, akinek a munkaképessége legalább 67 %-ban csökkent. E kategórián belül a 67 %-ot elérő, de a 100 %-ot el nem érő munkaképesség csökkenéssel
rendelkezők a III. rokkantsági csoportba kerültek.

A II. rokkantsági csoportba azok a 100 %-os munkaképesség csökkenésű emberek kerültek, akik az OOSZI szakvéleménye szerint mások gondozására, ápolására nem szorultak, az I. csoportba pedig
azok a 100 %-ban munkaképesség csökkentek, akik a szakvélemény szerint mások gondozására, ápolására szorulnak. A korábbi szabályozás, mely 2009. január elsejéig még a 2008. előtt leszázalékoltakra továbbra is érvényes, nem tett különbséget a munkavállalás szempontjából a
rokkantsági csoportok között. A régi szabály szerint a rokkantsági nyugdíjasnak vagy kevesebb időben kellett dolgoznia, mint a leszázalékolása előtt, ebben az esetben nem vonatkozott rá kereseti korlátozás, vagy dolgozhatott ettől hosszabb időben is, akkor viszont a munkabére nem haladhatta meg a leszázalékolása előtti átlagbére 80 %-át. Ez utóbbi megoldást általában senki sem választotta, nehogy véletlenül túllépje a jövedelemhatárt, és szüneteltetni kelljen a
nyugdíját.

A 67 %-os munkaképesség-csökkenésnek az új szabályok szerint 50 %-os egészségkárosodás, a 100 %-os munkaképesség-csökkenésnek pedig 80 %-os egészségkárosodás felel meg.

Ami viszont ettől sokkal fontosabb, hogy a törvény különbséget tesz a legalább 80 %-os egészségkárosodottak (a korábbi kifejezéssel 100 %-os munkaképesség-csökkenésűek) és az 50-79 %-os egészségkárosodottak (korábbi kifejezéssel 67 %-100 %) munkavállalása között:
A jelenlegi III. csoportos rokkantsági kategóriába tartozók és az 50 %-os munkaképesség csökkenés alapján rendszeres szociális járadékban részesülők esetében 2009. január 1-től bevezetésre kerül a kereseti korlátozás függetlenül attól, hogy milyen munkaidőben dolgoznak. A nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell, ha a rokkantnyugdíjas keresete meghaladja  a nyugdíja megállapításának alapjául szolgáló  munkabérének 90 %-át, de legalább a minimálbért. Ám a nyugdíj megállapításához figyelembe vett bért föl kell szorozni a leszázalékolás óta eltelt időben megvalósult nyugdíjemelések mértékével. Tehát - például - ha valaki 1997-ben 24 000 Ft. munkabérrel rendelkezett, és  ekkor százalékolták le, akkor 2009-től nem a 24 000 Ft 90 %-át nem haladhatja meg a munkabére, ez a mai viszonyok között elképzelhetetlen lenne, hanem a 24 000-et meg kell szorozni az azóta történt nyugdíjemelések mértékével. Az így megkapott eredmény 90 %-a lesz a jövedelem korlát. Ha az említett összeg még a minimálbért sem éri el, akkor a kereseti korlát a minimálbér, tehát a minimálbér mellett mindenképpen meg lehet tartani a nyugdíjat. Az viszont nem minden esetben igaz, hogy az említett rokkantsági nyugdíjasok munkabére a minimálbért nem haladhatja meg. Hiszen ha valaki a leszázalékolása előtt viszonylag magas bejelentett munkabérrel rendelkezett, akkor az ő esetében a jövedelemhatár az előbb ismertetett számítási mód alapján a minimálbér többszöröse is lehet. Az új szabályozás tehát főleg azokat sújtja, akik a rokkantsági nyugdíj megállapítása előtt vagy nem dolgoztak, hanem - például - felsőfokú tanulmányokat folytattak, vagy  dolgoztak, ám nagyon alacsony volt a keresetük.

A rehabilitációs járadékról szóló törvény 36/D § rendelkezik a rokkantsági nyugdíj megszüntetésének eseteiről, egyebek között meghatározza a fentebb említett 90%-os jövedelem korlátot. Ezt a korlátozást viszont csak a 36/A. § (1) bekezdés a) pontjának ab) alpontjában említett nyugdíjasokra (50-79 %-ban egészségkárosodottak) terjeszti ki, az aa) alpontban említettekre (79 %-ot meghaladó mértékben egészségkárosodottak) viszont nem. A 100 %-os rokkantak tehát 2009. január 1-jétől munkaidőtől és jövedelemtől függetlenül megtarthatják a rokkantsági nyugdíjukat.

A 100 %-os rokkantak  egy része nem rokkantnyugdíjban, hanem rokkantsági járadékban részesül, őket a változás nem érinti, mivel a rehabilitációs járadékról szóló törvény nem módosította a rokkantsági járadékosokra vonatkozó szabályokat. Ilyen módon - ahogy eddig is - a
rokkantjáradékosokra sem munkaidő-, sem kereseti korlátozás nem vonatkozik, tehát akár teljes munkaidőben is dolgozhatnak, és elvileg bármennyit kereshetnek.

A 100 %-os, I. és II. csoportos rokkantak 2009. január 1-jétől jelen állás szerint munkaidőtől és jövedelemtől függetlenül megtarthatják a rokkantsági nyugdíjukat.

A szüneteltetési ok fennállásának vizsgálata céljából az állami adóhatóság a rokkantsági nyugdíjban részesülő keresetére, jövedelmére vonatkozó adatokat havonta, a bevallásra előírt határidőt követő hónap utolsó napjáig továbbítja a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervhez.


6) A rehabilitációs járadék bevezetésre került 2008. január 1-jétől:
- Csak a rehabilitálható egyének számára
- A nem rehabilitálható III. csoportú rokkantnyugdíjasok részére továbbra is rokkantnyugdíj jár
- A fenti szabály érvényesül az új megállapítás és a felülvizsgálat során egyaránt.
- Az I. és II. csoportú rokkantsági nyugdíjban részesülőket és a visszahívásra nem kötelezett (végleges megállapítású) rokkantnyugdíjasokat ez nem érinti!
- a visszahívások esetén 2008-ban még nem kell komplex vizsgálatot végezni, ez átmeneti időszak (kivétel az ügyfél kérésére),
- 2009-től már a felülvizsgálat során komplex minősítés történik!

A rehabilitációs járadék összege megegyezik a III. rokkantsági csoport rokkantsági nyugdíj 120 %-os összegével. Fontos kitétel, hogy a rehabilitációs járadék számításának alapjául szolgáló rokkantsági nyugdíj összegének megállapítása során viszont a rokkantsági nyugdíjban töltött idő figyelmen kívül marad!

A rokkantsági járadék fizetésének időtartama beszámít a szolgálati időbe, utána járulék fizetés történik, tehát a későbbi nyugdíjazáskor szolgálati időnek minősül.
- Egészségügyi ellátásra szolidaritási alapon jogosultak,
- Adózás szempontjából nyugdíjnak minősül: nyugdíjak adózása érvényes rá.
- 13. havi ellátás nem illeti meg
- Kereseti korlát 3 hónap átlagában történő túllépés után a rehabilitációs járadék összege 50%-al lecsökken
- A rehabilitációs járadékot évente emelni kell.


7) A rehabilitációs járadék folyamata:
Új jelentkezés, vagy felülvizsgálat esetén a rehabilitációs járadékra vonatkozó igényt formanyomtatványon kell előterjeszteni (ONYF).

Az igény benyújtása és az eljárás költség és illetékmentes. Valamennyi  egészségkárosodott személy az ONYF. 3515-270/D. nyomtatványon terjesztheti elő ellátási igényét. (www.onyf.hu, >> Nyomtatványok) Ennek a kitöltött és aláírt nyomtatványnak a benyújtásával - az előírt  mellékletek csatolásával - kezdeményezhető a rehabilitációs járadék, a  rokkantsági nyugdíj, a baleseti rokkantsági nyugdíj, az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, és a bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék megállapítása is. Az új igénybejelentő lap mellett az igénylőnek ki kell töltenie, és mellékelnie kell az ONYF. 3515-278. számú ?Nyilatkozat nyomtatványt (jövedelméről is), továbbá  csatolnia kell az egészségi állapotára, gyógykezelésére, rehabilitációjára vonatkozó összefoglaló adatokat tartalmazó, a háziorvostól,  kezelőorvostól beszerezhető véleményt az egészségügyi ellátásról szóló zárójelentés(eke)t, ha korábban ilyen ellátás(ok)ban részesült,
- amennyiben az igény előterjesztésekor foglalkoztatott, a  foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatás orvosának (üzemorvosnak) tájékoztatóját  a  munkaköri feladatairól, a  munkavégzés körülményeiről, kockázati viszonyairól, arról, hogy egészségi állapota alapján jelenlegi munkakörében tovább foglalkoztatható-e.

A nyugdíjbiztosító a benyújtott igényt továbbítja a rehabilitációs szakértő szervhez (ORSZI), amely a megkereséstől számított 60 napon belül komplex vizsgálatot végez az igénylő egészségi állapotáról, szakmai munkaképességéről és a rehabilitálhatóságáról.

Mit kell tartalmaznia a komplex minősítés szakvéleménynek?
- az egészségkárosodás mértékét,
- a szakmai munkaképességet,
- a rehabilitálhatóságot, a rehabilitáció lehetséges irányát,
- a rehabilitációs szükségleteket, továbbá a rehabilitációhoz szükséges időtartamot.

Mi lehet a rehabilitáció lehetséges iránya?:
- Azon munkakör(ök) megjelölése, amelyben az érintett személy az egészségkárosodásától függően alkalmassá tehető a jelenlegi, az egészségkárosodását megelőző, vagy a képzettségnek megfelelő
más munkakörben való foglalkoztatásra.
- Továbbá azon további foglalkozások, foglalkozási alcsoportok, illetve foglalkozási csoportok meghatározása, amelyek ellátására az érintett személy alkalmas, vagy a rehabilitációs szolgáltatások igénybevételét követően alkalmas lehet, a szakértői bizottság által meghatározott
feltételek fennállása esetén (FEOR)

Milyen rehabilitációs szükségletek merülhetnek fel?
A rehabilitáció lehetséges irányától függően a szakértői bizottság megállapítja az érintett személy
a) foglalkoztatási,
b) orvosi és
c) szociális rehabilitációs szükségleteit.

Melyek az alapvető rehabilitációs szükségletek?
A rehabilitációs szükségletek megállapítása során a szakértői bizottság nyilatkozik arra vonatkozóan, hogy melyek azok a szükségletek, amelyek hiányában az érintett személy rehabilitációja várhatóan nem valósítható meg sikeresen.

Szakvéleményét küldi ONYF-nek. A szakértő szervezet álláspontjától a nyugdíjbiztosítási igazgatóság nem térhet el. A szakértő szerv véleménye alapján a nyugdíjbiztosítási igazgatóság a kérelmet vagy jóváhagyja, vagy elutasítja. A szakvélemény megérkezéséig azonban az eljárás
"felfüggesztés alatt" áll, magyarul a járadékot nem folyósítják.

Amennyiben a szakértői vizsgálat az igénylő rehabilitálhatóságát állapítja meg, 10 napon belül meg kell jelennie a megadott munkaügyi központban, ahol az érintettnek rehabilitációs megállapodást is kötnie kell, amelyben gyakorlatilag vállalja az állami foglalkoztatási
szervezettel a folyamatos együttműködést. Az együttműködési kötelezettség kiterjed többek között a számára felajánlott megfelelő munkahely elfogadására is.

Ha nem rehabilitálható, akkor rokkantnyugdíj jár, arról is kap határozatot az igénylő az ONYF-től.

Fontos szabály, hogy a rehabilitációra sor kerülhet a foglalkoztatás keretében is.

Milyen szolgáltatásokat biztosítanak a Regionális Munkaügyi Központok (RMK)?
Foglalkoztatási rehabilitációs szolgáltatások:
- munkatanácsadás,
- pályamódosítási tanácsadás,
- álláskeresési tanácsadás,
- szakmai alkalmassági vizsgálat,
- előzetes szakmai alkalmassági vizsgálat
- munkaközvetítés,
- szükség esetén pszichológiai tanácsadás.

Szociális rehabilitációs szolgáltatások:
- házi segítségnyújtás,
- családsegítés,
- közösségi ellátás,
- támogató szolgáltatás,
- nappali ellátás,
- átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás.

Orvosi rehabilitációs szükségletek és szolgáltatások:
- Ezek körét a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997.évi LXXXIII. törvény tartalmazza.

Mit vesz figyelembe a bizottság a rehabilitálhatóság megállapításánál?
- az érintett személy egészségkárosodásának mértékét,
- szakmai munkaképességét,
- személyi adottságait,
- képzettségét,
- szakmai gyakorlatát,
- szociális helyzetét,
- közvetlen és tágabb fizikai, társadalmi környezetét és
- munkaerő-piaci lehetőségeit

Az ügyfél rehabilitálhatósága csak akkor állapítható meg, ha
- a foglalkoztatás az egészségi állapotához képest az elvárhatónál több erőfeszítést nem jelent,
- az alapvető szükségletekhez kapcsolódó rehabilitációs szolgáltatások hozzáférhetők,
- várhatóan olyan megfelelő munkahely ajánlható fel, amely lehetővé teszi a folyamatos támogatás nélküli foglalkoztatást

Hogyan történik az együttműködés a kirendeltséggel?
A jogszabály együttműködési kötelezettséget ír elő a rehabilitációs járadékban részesülő személy és az állami foglalkoztatási szerv illetékes kirendeltsége között.

A kirendeltség feladata eredményesen hozzájárulni:
- a járadékban részesülő személy rehabilitációjához,
- a nyílt munkaerőpiacon történő foglalkoztatásának elősegítéséhez meghatározott támogatási formákkal,
- az általa nyújtott, illetve támogatott szolgáltatásokkal és
- az egyéb (egészségügyi, szociális, stb.) szolgáltatásokhoz, támogatásokhoz való hozzájutás elősegítésével

Az ügyfél az együttműködés keretében:
- írásbeli rehabilitációs megállapodást köt a kirendeltséggel,
- teljesíti a rehabilitációs tervben foglaltakat.

Mit tartalmaz a rehabilitációs megállapodás?
- az ügyfél nyilatkozata az együttműködés vállalására,
- továbbá, hogy elfogadja a számára felajánlott, megfelelő munkahelyet,
- elfogadja a térítéssel nem járó képzés lehetőségét,
- vállalja az önálló munkahelykeresést is,
- kirendeltségen jelentkezés gyakorisága, kapcsolattartás módja

A rehabilitációs megállapodás az ügyfél és a munkaügyi szervezet közös dokumentuma, melyben meghatározzák azoknak az egymásra épülő tevékenységeknek a sorozatát, amelyek elősegítik a komplex rehabilitáció megvalósulását a munkaerőpiacra történő visszakerülés érdekében. A rehabilitációs megállapodás kötelező része a rehabilitációs terv, amely a részleteket tartalmazza. A megállapodásban és tervben foglaltak végrehajtásának segítésére, koordinálására mentor jelölhető ki a megállapodás megkötésével egyidejűleg.

Melyek a kirendeltségek tevékenységei?

I. célcsoport (a járadékban részesülők) részére:
- Képzések elősegítésének támogatása (képzés, kapcsolódó utazás, szállás, étkezés, felügyelet)
- Vállalkozóvá válás támogatása
- Munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása (szolgáltatási tevékenység, kapcsolódó utazás, felügyelet)
- Foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálatok

II. célcsoport (a foglalkoztatást vállaló foglalkoztatók) részére:
- Foglalkoztatás költségeinek támogatása (bértámogatás, segítőszemélyzet alkalmazása, munkakipróbálás, utazás)
- A munkahely adaptációja (fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítése)

Megállapodás kereső tevékenység esetén:
Amennyiben a rehabilitációs járadékban részesülő kereső tevékenységet folytat, akkor rehabilitációját elsősorban ennek keretében kell megkísérelni. Ennek érdekében a kirendeltség
megkeresi a foglalkoztatót. A foglalkoztató a megkeresést követő 10 munkanapon belül köteles konzultációt folytatni a rehabilitációs intézkedések lehetőségéről. Ha a foglalkoztató a szükséges rehabilitációs intézkedéseket vállalja, akkor a rehabilitációs megállapodást ennek
alapulvételével kell megkötni.

Szükséges rehabilitációs intézkedések a munkaadó részéről:
- Foglalkoztatás biztosítása olyan munkakörben és munkakörülmények között, melyben megvalósul a munkavállaló rehabilitációja,
- Nem szünteti meg rendes felmondással a munkaviszonyt,
- Biztosítja, hogy a munkavállaló a rehabilitációs tervben foglalt kötelezettségeknek eleget tehessen,
- A rehabilitáció előrehaladásáról tájékoztatja a kirendeltséget.

Az ellátás felülvizsgálata:
Az ügyfél egészségi állapotában történt tartós rosszabbodás esetén az állami foglalkoztatási szerv felülvizsgálatot kezdeményez (a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél). Ilyenkor a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv megkeresi az ORSZI-t újabb minősítés elvégzése céljából.

A rehabilitációs járadékra jogosult:
- azon 50-79%-os egészségkárosodást szenvedett személy, aki rehabilitáció nélkül jelenlegi vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörben,
- illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben nem foglalkoztatható,
- nem folytat kereső tevékenységet,
- rehabilitálható és
- rendelkezik a szükséges szolgálati idővel,
számítása a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény alapján.

 

A kereső tevékenységet folytató is lehet jogosult, ha a fenti feltételekkel rendelkezik, keresetének azonban legalább 30%-al alacsonyabbnak kell lennie az egészségkárosodást megelőző átlagkereseténél.

Átmeneti szabályként a rokkant nyugdíjra/rehabilitációs járadékra jogosult valamint a felülvizsgálat során 2008. január 1. és 2011. december 31 között kérheti rokkantsági nyugdíjazását, ha a vizsgálat időpontjában a reá irányadó rokkantsági nyugdíjkorhatárt 10 éven belül (legkésőbb 2021. december 31-ig) eléri. Ez az 52. életévet betöltötteket illeti meg.

Az ellátás időtartama:
A rehabilitációs járadék megállapítható:
- a jogosultsági feltételek bekövetkezésének napjától, de legkorábban az igénybejelentés napjától! Ha az igénylő ezen a napon gyesben, gyedben, táppénzben, baleseti táppénzben részesül, akkor a járadék az ellátás megszüntetésének napjától állapítható meg.

A rehabilitációs járadék
- a rehabilitációhoz szükséges időtartamra,
- de legfeljebb 3 évre állapítható meg.
Ennél rövidebb időtartam esetén egyszer hosszabbítható! (max. 3 év)

A rehabilitációs járadékra jogosult egészségi állapotában bekövetkező tartós rosszabbodás esetén felülvizsgálatnak van helye.



ÖSSZEFOGLALÁS



- A változások 2008. január 1-jétől hatályosak.
- A nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél indul az eljárás kérelemre. (legfeljebb 30 nap, egyszer meghosszabbítható)
- A rehabilitációs szakértői szerv eljárása (legfeljebb 60 nap)
- A határozat meghozatala (nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv).
- A határozat kézbesítéstől számított 10 napon belül érkezik az ügyfél RMK kirendeltségére.
- Foglalkoztatás esetén kapcsolatfelvétel a munkaadóval, aki 10 munkanapon belül köteles konzultálni RMK-val.
- Elkészíteni és ismertetni a jogosulttal a rehabilitációs megállapodásra tett javaslatot 30 napon belül.
- A rehabilitációs megállapodás megkötése, aláírása.
- Kirendeltség értesíti a határozathozó ONYF-t a megkötésről (3 munkanap), illetve kezdeményezi a járadék megszüntetését (ha 30 napon belül nem kerül megkötésre a megállapodás).
- Együttműködés az ügyféllel a járadék időtartama alatt.
- Legsürgősebb feladat minden érintettnek: teljes körű felkészülés a végrehajtásra.

Címkék: a rehabilitációs járadékról

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Lőrincz Erzsébet üzente 14 éve

Kedves Sorstársak!

Ezek az esetek, amiket írtok, több, mint elszomorító.:-(( Kiutat sem látok!!!

Válasz

Máté Tóth Mária üzente 14 éve

Nem arról szól,hogy jó legyen.Az összeomlóban levő nyugdíjrendszer tehermentesítéséről szól,ehhez termett a 300 millió Uniós támogatás.ORSZI meg minden etikátlan eszközzel kiszolgálja azt.( Leletek megmásítása, diagnózisok sorának lehagyása)Kánaán is lehetne, ha lenne választék rengeteg jó munkalehetőségből.Én még az elején tartok.nincs tapasztalatom. A nov-i rokk. nyd. után épp ma kaptam meg a dec-jan.-i rehab járadékot, de ezt is csak telefonálás után, mert febr-i nyd kif-sel akarták küldeni. Most jöttek a számláim sora, meg két középisk, gyerek is ellátásra szorul, úgyhogy épp jókor!Kérdeztem a munkaügyi KP-n, milyen munkát lehet vállalni alapfokú számtec.tanfolyammal szerinte ( azt lehet ingyen tanulni), azt mondta, semmilyent:)))Régi hivatásomban nemigen van felvétel, meg ők nincsenek a rehab foglalk.-i listán.Meghát elég megterhelő is lenne.mert hát egészséges nem lettem! 50% ellenére sem. Majd figyelem a tapasztalatokat,remélem, sokan írnak! Üdv: MÁté

Válasz

Zrinyi István üzente 14 éve

Z -né Erzsike


születésemtől fogva két oldali csipőficamom van
van 9év és 270 nap munkaviszonyom , 18 évvel ezelőtt dolgoztam utoljára, és mivel én 2009 juniusában voltam felül vizsgálaton nem pedig 2009 julius 1 után igy még rám nem az uj törvény vonatkozik , miszerint a nyugdij összege változatlan marad mert rám még az vonatkozik , hogy a 18 évvel ezelőtti 9 év 270 napi keresetem alapján ujra számolják a rehab nyugdij összegét és ez álltal majdnem 20 ezer forintal lett kevesebb a pénzem , és még el kell viselni a munka ügyi központnál a kérdést miért nem tudja elfogadni az állást, mert ugye az ember papirjain azt nem nézik meg mit vállalhatna el, mert szerintük mindenki olyant vállal el amit szeretne csinálni nem baj ha nem birja is csak vállaljon már el valamilyen munkát mert ha sokat vissza utasit akkor megvonják a járadékot .
tehát elösször az orvos szakértöinél lettem egészségesebb,, jelszóval tul fiatal vagyok a nyugdijhoz,, de a betegséghez már nem,,és ha több betegségem lenne hozzá talán több lehetne a %

majd ha elvállalok valamilyen munkát ami üti a rehab papirom szerinti munka vállalás tényezőit akkor a következő orvos szakértőin már teljesen egészséges leszek ,, hurrá akkor talán az orvosom szerint a protézis cserét már nem is rajtam kell elvégezni mert az orszis és a munkaügyi papirokon már egészséges vagyok,, az orvosi papirok meg már nem számitanak semmit mivel mindenki tud iratni ha akar ilyen leleteket , de természetesen egy röngen leletet amit nem tud mindenki gyártatni azt nem nézik meg , nehogy igazi leleteket tartalmazzon

cak annyit kivánok a törvény alkotóinak és végrehajtóinak csak annyi fájdalom , görbe menés, sántitás, derékfájás , stb legyen az életükbe amit az egészséges társadalom egy kicsi rétege furcsán néz , ki néz, sajnálkozik stb.. mint nekem és a sorstársaimnak, de sorolhatnám a többi mozgás szervi betegséget is ami mára már az orszi szerint nem betegség

bocsánat a sok saját magammal foglalkozo sorokért de ki kell irnom magambol mielött a pszihiátrián kötök ki

szeretném ha irnának azok akik igy jártak hasonloan min én

előre is köszönöm

Válasz

Akkor oké, mert irtó nehéz eligazodni. Illetve nem olyan oké, csak az, hogy preciz lett.

Válasz

Bánóczy Zoltán üzente 14 éve

nem bruttó, nettó jövedelem és 2009. julius 1.-től
a hozzászólásokkal már precíz

Válasz

Legfeljebb rokkantsági nyugdíja kétszeresét keresheti a III. rokkantsági csoportba tartozó, nyugdíjkorhatárnál fiatalabb személy. Ha a rokkant személy a minimálbérnél nem keres többet, akkor nem kell a keresetét a nyugdíja kétszereséhez viszonyítani.
A rokkantsági nyugdíj egy jövedelemarányos keresetpótló ellátás, amely annak jár, aki az egészségkárosodása miatt nem, vagy a korábbinál lényegesen kevesebbet tud dolgozni, ezért keresetvesztesége van. A rokkantsági nyugdíj addig jár, amíg a rokkantság egészségügyi és jogi értelemben is fennáll. Ha valaki az egészségkárosodása ellenére képes ugyanannyit dolgozni és keresni, mint azt megelőzően, annak meg kell szüntetni a rokkantsági nyugdíját.

Az I. rokkantsági csoportba tartozók mások ápolására szorulnak, a II. csoportba tartozók önellátók, de munkavégzésre nem alkalmasak, a III. csoportba tartozók munkavégző képessége csökkent a korábbi munkavégző képességükhöz viszonyítva. A kereseti korlát az I. és a II. rokkantsági csoportba tartozókra nem vonatkozik.

A rokkantsági nyugdíjasok nyugdíjuk folyósítása mellett soha nem dolgozhattak korlátlanul. A 2008 előtti szabályozás szerint a rokkantsági nyugdíjat akkor lehetett folyósítani, ha a rokkant nem dolgozott rendszeresen, vagy keresete legalább 20 százalékkal kevesebb volt a megrokkanás előttinél. Ez utóbbi nehezen vizsgálható feltétel volt. A rokkantak általában a megrokkanás előttinél rövidebb munkaidőben dolgoztak, ez nem minősült rendszeres munkavégzésnek, így a keresetük alakulását már nem kellett vizsgálni.

2008-tól az új megállapítású, 2009-től minden öregségi nyugdíjkorhatár alatti III. rokkantsági csoportba tartozó rokkant kereseti szabálya megváltozott. A kereseti korlátot a rokkantsági nyugdíj alapjául szolgáló átlagkeresethez kell hasonlítani, mert így mérhető, hogy a rokkant személy az egészségkárosodás miatt a korábbinál alacsonyabb teljesítményre képes, alacsonyabb összeget tud keresni.

Az érintett rokkant személyek és foglalkoztatóik számára egyszerűbb szabályozás lépett hatályba július elsejével. A rokkantsági nyugdíjat a III. rokkantsági csoportba tartozó, nyugdíjkorhatárnál fiatalabb személy részére mindaddig folyósítani kell, és nem lehet megszüntetni, amíg az érintett bruttó keresetének előző hat havi átlaga a rokkantsági nyugdíja kétszeresét meg nem haladja. Ha a rokkant személy a minimálbérnél nem keres többet, nem kell a keresetét a nyugdíja kétszereséhez viszonyítani - áll a Szociális és Munkaügyi Minisztérium Sajtótitkárságának közleményében.

Válasz

2010. január 1-jétől megszűnik a rokkantsági nyugdíjra jogosultsága annak a 62 évesnél fiatalabb, 50-79 százalékos egészségkárosodással élő munkavállaló, akinek a – hat egymást követő hónapban keresett – bruttó jövedelme magasabb, mint a rokkantsági nyugdíjának kétszerese. Akinek pedig a rokkantnyugdíja olyan alacsony, hogy a kétszerese is kevesebb, mint a mindenkori minimálbér (idén 71500 ft), annak kereseti maximuma a minimálbér. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akinek a rokkantnyugdíja mondjuk 50 ezer forint, annak keresete nem lehet magasabb 100 ezer forintnál, de ha a rokkantnyugdíja csak 30 ezer forint, akkor a kereseti korlát 71500 forint.

Válasz

Lőrincz Erzsébet üzente 14 éve

Kedves Bánóczy Úr!

Nem szidok én senkit, csupán szeretnék egy, csupán egy Emberrel eszmét cserélni, Akinek jók a tapasztalatai a Rehabilitációs járadékkal kapcsolatosan. A törvény olvasva és a hozzám eljutott tapasztalatok alapján, inkább amolyan szemfényvesztésnek mondanám.

Üdvözlettel:
Lőrincz Erzsébet

Válasz

Bánóczy Zoltán üzente 14 éve

Nem kapta meg a 67-et...mennyit kapott, mert ha min. 50 %-ot, akkor ugyanott van a hatályos jogszabály szerint. Amennyiben nem érte el az ORSZI szakvélemény szerint az 50 %-ot megkérdőjelezem az előbbi vélemény korrektségét. Ne szidd a jogalkalmazót, nem jótékonysági intézmény...

Válasz

Bánóczy Zoltán üzente 14 éve

Figyelem ! A rokkantnyugdijas ill. járadékos keresetkorlátja ez év július 1.-től megváltozott, tehát a fent leírtak nem helytállóak. A hatályost kell feltenni, nem az onyi őskori magyarázatát.
üdv. Bánóczy

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 hete a(z) Ez, meg az... fórumtémában:

Fészekrakás extra kihívásokkal – A fogyatékossággal élő ...

M Imre új fórumtémát indított: Ez, meg az...

M Imre írta 1 hete a(z) Ti mit gondoltok erről? fórumtémában:

A MEOSZ támogatja a Lakhatási Koalíciót ...

M Imre írta 1 hónapja a(z) Vak felhasználó barát honlapok képhez:

Vak_felhasznalo_barat_honlapok_3605_0357566_s

+ ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu