Fogyatékkal élők: Speciális szükséglet vagy fogyatékosság

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1935 fő
  • Képek - 789 db
  • Videók - 1585 db
  • Blogbejegyzések - 1086 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 301 db

Üdvözlettel,

FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Tantárgyleírás


A tantárgy címe: Speciális szükséglet vagy fogyatékosság?

Kódja:


Félév: 1

A tárgy típusa:
előadás

Óraszám/hét: 2

Kredit érték:

Oktató: Berényi András


Intézet / Tanszék: Debreceni Egyetem Politikatudományi és Szociológiai Intézet, Szociológia és Szociálpolitika Tanszék


A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A tantárgy folyamán a hallgatók megismerkednek a fogyatékosságtípusokkal, a fogyatékos társadalom jellemzőivel, jogi háttérrel, speciális terápiákkal. A tantárgy célja a hallgatók szemléletének, attitűdjének formálása az alapvető ismeretek átadásával és a személyes tapasztalatok által.

A tantárgy részletes leírása:

1, Az esélyegyenlőség politikája – egyenlő bánásmód és antidiszkrimináció - Fogyatékosság - definíciók, normalitás, abnormalitás, rokkantság, károsodás, akadályozottság, betegség, egészség fogalma egyes társadalmakban

2, A fogyatékossággal élők társadalma - A fogyatékosság szociológiai aspektusai, fogyatékos csoportok életmódjának sajátosságai, lakóotthonok, szegregált intézmények, stigmatizáció, diszkrimináció


3, A fogyatékossággal élők pedagógiája – A fogyatékosság pedagógiai vonatkozásai, speciális szükséglet, sajátos nevelési igény, részképesség - zavar fogalmai, miért fontos a differenciálás, integráció – inklúzió kérdései


4, A fogyatékosság jogi vonatkozásai – Törvények, jogszabályok a fogyatékossággal élők esélyegyenlőségének érdekében, cselekvőképesség korlátozása értelmi fogyatékosok esetében, ennek jogi kérdései


5, A látásfogyatékosság – definíció, fokozatok, hogyan segítsünk egy látássérült embernek, speciális pedagógiájuk, eszközök, Braille írás, Jaws program rövid bemutatása


6, A hallásfogyatékosság - definíció, fokozatok, hogyan segítsünk egy hallássérült embernek, speciális pedagógiájuk, eszközök, jelnyelv bemutatása

7, A mozgásfogyatékosság - definíció, fokozatok, hogyan segítsünk egy mozgássérült embernek, speciális pedagógiájuk, eszközök, kerekesszék kipróbálása


8, A tanulásban akadályozottság és az értelmi akadályozottság – definíció, fokozatai, hogyan segíthetünk egy értelmi sérült embernek, Down szindróma, speciális iskolák


9, Autizmus, epilepszia, halmozott sérülés – fogalmak, fokozatok, tipológia, görcsrohamok fajtái, teendők görcsroham esetén, halmozott sérülés előfordulásának gyakorisága, okai, módozatai


10, A kommunikációban korlátozottak – beszédfogyatékosság típusai, fokozatai, diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia fogalmai


11, Speciális terápiák, terápiás állatok – Ayres terápia, Fröhlich – féle fény, hang, illat terápia, bazális stimuláció, zeneterápia, hydroterápia - gyógylovaglás, hipoterápia, kutyaterápia – segítő kutyák, delfinterápia


12, Kerekasztal beszélgetés, filmvetítés

Előfeltételek: -

A tárgyra való jelentkezés módja:
ETR

Vizsgára bocsátás feltételei:

Félévközi ellenőrzések száma: 1
Hozzávetőleges időpontja: 2007. november
Pótlás, javítás lehetősége: az esszé leadása határidő után is lehetséges, ha a hallgató igazolja, hogy önhibáján kívül, betegségből fakadóan nem tudta tartani a határidőt.

Értékelés: szóbeli vizsga előzetes esszé leadásával

Kötelező irodalom:

1, Bánki László, Csató Gyula, Varga Lívia Éva – Ne parázz! Ismerd meg a sérült emberek világát! Beszélő Szem Produkciós Iroda, 2004

2, Kálmán Zsófia, Könczei György - A Taigetosztól az esélyegyenlőségig Osiris Kiadó, 2002

3, 26/1997-es törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról

4, Illyés Sándor: Gyógypedagógiai alapismeretek
ELTE BGGYTF, Bp., 2000.

5, Racsmány Mihály – A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei Akadémia Kiadó Rt., 2007

6, Dr. Dombi Alice – A gyógypedagógiai képzés elmélete és gyakorlata APC Stúdió Bt., 2007

Ajánlott irodalom:

1, Világ világossága füzetek:
- A hallássérülésről
- A látássérülésről
- A mozgáskorlátozottságról

2, Gyógypedagógiai szöveggyűjtemény
Comenius Bt., Pécs, 1996

3, Gyógypedagógiai lexikon
. Szerk: Mesterházi Zsuzsa. ELTE BGGYTF, Bp., 2001.

4, Lányiné Engelmayer Ágnes: A külföldi integrációs modellek tanulságai a hazai alkalmazás számára:
In: Csányi Yvonne (szerk.) Együttnevelés – Speciális igényű tanulók az iskolában. Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI, Bp., 1993. 11–21.

Címkék: tantárgy

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Surman Paula üzente 14 éve

A "fogyatékossággal élő, és fogyatékkal élő" kifejezések - mióta bevitték a közbeszédbe - számomra rendkívül megalázók.
A felsorolásból hiányzik pl. az "értelmi fogyatékos" kategória, amit SZERINTEM ostobaság tanulásban akadályozottságnak VAGY SÉRÜLTségnek nevezni. Helyettük mindenkit FOGYATÉKOSÍTOTTAK!?
Hiányzik a felsorolásból továbbá a testérzés, a nemiség hiánya, ill. a teljes impotencia, mint fogyatékosság, sérültség, stb...

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 hete a(z) Ez, meg az... fórumtémában:

Fészekrakás extra kihívásokkal – A fogyatékossággal élő ...

M Imre új fórumtémát indított: Ez, meg az...

M Imre írta 2 hete a(z) Ti mit gondoltok erről? fórumtémában:

A MEOSZ támogatja a Lakhatási Koalíciót ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu