2013-01-02 22:47:23, szerda
|
|
|
A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYV VÁLTOZÁSAI
Munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás
2013. január 1-től lép hatályba az új munka törvénykönyvéről szóló 2012.
évi I. törvény (továbbiakban: Mt.) több rendelkezése, így a kiküldetés,
kirendelés és átirányítás egységesen munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatásként kerül szabályozásra az Mt.53.§-ában. A
munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás tartama naptári évenként
továbbra is 44 munkanap vagy 352 óra lehet. Ha a munkaviszony év közben
kezdődött arányosítani kell.
Szabadság
Az alapszabadság 20 nap, melyen felül a munkavállalót az alábbi jogcímeken illet meg pótszabadság:
életkor alapján járó pótszabadság
gyermek után járó pótszabadság
egy gyermek után kettő, két gyermek után négy, kettőnél több gyermek után hét nap pótszabadság
a pótszabadság fogyatékos gyermekenként két nappal nő
fiatal munkavállalót megillető pótszabadság
öt munkanap
50%-os mértékű egészségkárosodás esetén járó pótszabadság
öt munkanap
föld alatt, vagy ionizáló sugárzásnak kitett munkahelyen dolgozó munkavállalót megillető pótszabadság
öt munkanap
A munkáltató évente hét munkanap szabadságot - legfeljebb két részletben
- a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni.
A szabadságot eltérő megállapodás hiányában úgy kell kiadni, hogy tartama legalább összefüggő 14 napot elérje.
A szabadságot továbbra is napban kell megállapítani, azonban ha a napi
munkaidő mértékétől eltérő munkaidő-beosztás esetén a munkavállaló a
szabadság kiadása során a beosztással azonos tartamra mentesül a
munkavégzési kötelezettsége alól és a kiadott szabadságot ezzel egyező
óraszámban kell elszámolni és kiadni.
A felek megállapodással eltérhetnek a szabadság kiadásával kapcsolatos
főszabályoktól, így az összefüggő tartamra vonatkozó 14 naptól [Mt.122.§
(3)], továbbá az Mt. 123. § (6) alapján köthetnek olyan megállapodást
is, mely szerint az alap és az életkor szerint járó pótszabadság
együttes mértékének 1/3-át az esedékesség évét követő év végéig adja ki a
munkáltató.
Betegszabadság
Jövő évtől az Mt.126.§-a szabályozza a betegszabadság kérdését. Naptári
évi mértéke továbbra is 15 munkanap, azonban lényegi változás a
megszokott gyakorlathoz képest, azon korlátozás megszűnése, mely
szerint, ha a munkavállaló az év folyamán már munkaviszonyban állt az
ott igénybe vett betegszabadságot figyelembe kellett venni, így a
tárgyévi együttes mérték nem haladhatta meg a 15 munkanapot.
Számítása
Éves mértéke az Mt. 126. § (1) bekezdésében meghatározott 15 munkanap,
melyet időközi belépőknél arányosítani kell. Például, ha valaki
2013.07.26.-án áll munkába első lépésként meg kell határozni a 2013. évi
munkaviszony napjainak számát az alábbiak szerint:
6+31+30+31+30+31=159 nap
Majd az éves mérték arányosítása szükséges a meghatározott napok alapján:
15/365*159=6,53
Mivel a fél napot elérő töredéknap egész munkanapnak számít [Mt. 126. §
(5)], ezért jelen esetben a munkavállalót megillető betegszabadság
mértéke 7 munkanap lesz függetlenül attól, hogy 2013-ban volt-e már
betegszabadságon.
Mértéke továbbra is a távolléti díj 70%-a az Mt. 146.§ (4) alapján,
azzal a változással, hogy az Mt. 147.§ (2) szerint az arányos bérpótlék
is megilleti, ha az irányadó munkaidő-beosztása alapján bérpótlékra lett
volna jogosult.
Távolléti díj
Januártól változnak a távolléti díj elszámolásának szabályai, mely
alapján a jövőben külön vizsgálni kell azt is, hogy a kieső idő vagy
egyéb jogosultság alapján járó távolléti díj idejére a munkavállalóval
volt-e közölve munkaidő beosztás és az alapján jogosult lett volna e
valamilyen pótlékra.
A vonatkozási időszakban a munkavállalóval volt érvényes munkaidő beosztás közölve
Abban az esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban olyan
munkavégzésre volt beosztva, mely alapján pótlék járt volna részére a
kieső időre megilleti az alapbérével egyező távolléti díja és ezen felül
minden beosztás szerint járó bérpótléka. Külön érdemes figyelni
ilyenkor arra is, hogy a munkavállalót minden beosztás szerinti pótlék
(így többek között a vasárnapi, éjszakai pótlék stb.) megilleti, nemcsak
azok melyeket rendszeresen kap.
A vonatkozási időszakra a munkavállalónak nincs munkaidő beosztása
Abban az esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban nem volt
munkavégzésre beosztva (pld. azért, mert végkielégítés kapcsán kell
távolléti díjat számolni) mindig a megelőző 6 hónap tényleges
pótlékfizetését kell vizsgálni, de csak a jogszabályban meghatározott
pótlékok körében. Vizsgálni kell, hogy a megelőző 6 hónapban beosztás
szerinti munkaórák legalább 30%-ában volt-e éjszakai és műszakpótlékra
jogosító munkavégzés. Ha volt, a távolléti díj számítása során az
alapbéren felül ezt is figyelembe kell venni.
Továbbá azt is vizsgálni kell, hogy a megelőző 6 hónapban volt-e
átlagosan 96 óra ügyelet, készenlét. Ha volt, a távolléti díj számítása
során ennek figyelembevétele szintén kötelező.
MINIMÁLBÉR ÉS MUNKANAP ÁTHELYEZÉSEK
Minimálbér
2013-ban a minimálbér havi összege 93.000 Ft-ról 98.000 Ft-ra, míg a
garantált bérminimum 108.000 Ft-ról 114.000 Ft-ra emelkedik, bár a
foglalkozáspolitikáért felelős miniszter rendelete még nem jelent meg az
emelésről, azonban a 2012. december 11-én a Versenyszféra és a Kormány
Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) ülésén a munkaadók és a
szakszervezetek által jóváhagyásra kerültek az összegek.
Munkaszüneti napok körüli munkarend
A 2013. évi munkaszüneti napok körüli munkarendet a nemzetgazdasági
miniszter 28/2012. (IX. 4.) NGM rendelete szabályozza, mely szerint a
következő évben három munkanap áthelyezést határoztak meg:
2013. augusztus 24., szombat munkanap
2013. augusztus 19., hétfő pihenőnap
2013. december 7., szombat munkanap
2013. december 24., kedd pihenőnap
2013. december 21., szombat munkanap
2013. december 27., péntek pihenőnap
VÁLTOZÁSOK A SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓBAN
Adóalap-kiegészítés, adóalap
Megszűnik az adóalap-kiegészítés, ezzel az összevont adóalapba tartozó
jövedelmekre ténylegesen is érvényesül az egykulcsos személyi
jövedelemadó, azaz a jövedelem minden forintja után egységesen 16%
személyi jövedelemadót kell fizetni.
Ha a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó, illetve a
27%-os egészségügyi hozzájárulás megfizetésére, az adóalap
megállapításánál továbbra is alkalmazható az úgynevezett 78 %-os
szabály, azaz a megállapított jövedelem 78 %-át kell figyelembe venni az
adóalap megállapításánál (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy
számára megtérítik). 2012-ben a törvény egészségügyi hozzájárulásnak
nevezte, és nem részletezte annak mértékét. 2013-tól csak 27%-os
egészségügyi hozzájárulás fizetése esetén alkalmazható ez a szabály.
Nem szűnik meg a 19 %-os adóalap-kiegészítés a kifizetőt terhelő adó
esetén. Ebben az esetben az adó alapja továbbra is a jövedelem
1,19-szorosa.
Családi kedvezmény
2013-tól a családi kedvezményre vonatkozó szabályokat nem csak az EGT
állam külföldi illetőségű személyeire lehet alkalmazni, hanem bármely
külföldi illetőségű személyre azzal, hogy Magyarországon adóköteles
jövedelmet szerző külföldi illetőségű magánszemély csak akkor
érvényesíthet családi kedvezményt, ha ugyanarra az időszakra máshol nem
illeti meg őt ugyanolyan vagy hasonló kedvezmény, és az összes
jövedelmének legalább a 75%-a Magyarországon adóköteles.
A korábban alkalmazott megosztás szabályai mellett, 2013-tól a törvény
új fogalom bevezetésével, a kedvezmény közös érvényesítésről beszél.
Az törvény nem tartalmazott eddig külön rendelkezést a közös
érvényesítés szabályairól, amely tipikusan előfordult a háztartásokban
2012-ben is, mivel a közös háztartásban nevelt gyermeküket nevelő
szülők, illetve a szülő és a házastárs általában így érvényesített
kedvezményt.
A törvény a családi kedvezmény megosztását is meghatározza, mely szerint
a jogosult, és a jogosultnak nem minősülő más magánszemély (élettárs,
nevelőszülő házastársa) közötti is van lehetőség a kedvezmény
megosztására, így továbbra is közösen vehető igénybe a kedvezmény.
Tehát a kedvezmény igénybevételének a feltételei lényégében nem
változtak, de jogszabály tételesen rendelkezik a kedvezmény közös
érvényesítésére, és megosztására vonatkozóan. Ezzel kapcsolatban
kiegészülnek a nyilatkozattételi kötelezettségek is.
VÁLTOZÁSOK A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS TERÜLETÉN
Nyugdíjjárulék plafon eltörlésre kerül
A nyugdíjjárulék fizetési felső határ eltörlésre kerül, ennek értelmében
a 10%-os mértékű nyugdíjjárulékot valamennyi nyugdíjjárulék alapot
képező jövedelemből le kell vonni. Így a magasabb keresetűek kevesebb
nettó bérhez jutnak.
Emelkedik az egészségügyi szolgáltatási járulék
A biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezőknek továbbra is kell
egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni, amely 2013. január 1-jétől
havi 6.660 Ft-ra (napi 222 Ft) emelkedik a 2012-ben érvényes havi 6.390
Ft helyett.
SZOCHÓ KEDVEZMÉNYEK (A MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV KERETÉBEN)
A kormány a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű munkavállalók
foglalkoztatóinak a meglévő munkahelyek megőrzése és új munkahelyek
létesítése érdekében szociális hozzájárulási adókedvezményt biztosít. A
munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adóból és szakképzési
hozzájárulásból 2013. január 1-jétől igénybe vehető új kedvezmények az
alábbiak:
A 25 év alatti és 55 év feletti munkavállalók foglalkoztatása esetén
A 25 év alatti és az 55 év feletti korosztályba tartozó munkavállalók
foglalkoztatása esetén a bér utáni munkáltatói közteher - szociális
hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás - 28,5 % helyett 14%.
Nő a kedvezmény mértéke, ha az alkalmazott 25 év alatti fiatal
pályakezdőnek minősül. Ebben az esetben a munkáltató 2 éven keresztül
teljes mentességet élvez a munkáltatói közteher megfizetése alól. Ennek
feltétele, hogy a munkavállaló az állami adóhatóság által kiállított, 15
napnál nem régebbi igazolással a munkáltató részére igazolja, hogy
eddig legfeljebb 180 nap biztosítással járó munkaviszonnyal rendelkezik.
Képzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalóknál
A szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók
esetén a bér utáni munkáltatói közteher 28,5% helyett 14%.
Tartósan álláskereső elhelyezkedését segítő munkáltatói teher csökkentése
A tartós - 6 hónapot meghaladó - munkanélküliséget követően elhelyezkedő
munkavállaló esetében a munkáltatói közteher mértéke a foglalkoztatás
első két évében 28,5% helyett 0%, a harmadik évben 14%.
Kisgyermekes anyukák elhelyezkedését segítő bérköltség csökkentése
A gyermekgondozási díj folyósítását követően, illetve a gyermekgondozási
segély és a gyermeknevelési támogatás folyósítása alatt vagy azt
követően foglalkoztatott munkavállalók után a foglalkoztatás első két
évében a munkáltatói teher 28,5% helyett 0%, a foglalkoztatás harmadik
évében 14%.
FONTOS: A munkáltatói kedvezményeket valamennyi csoportban bruttó 100
ezer forintos jövedelemig lehet érvényesíteni, az e fölötti részre nem
érvényesíthető a kedvezmény!
Forrás: http://bdocomment.blog.hu |
|
Kommentáld!