FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Komplex rehabilitáció
Az átalakítás elsődleges célja az volt, hogy a rehabilitációs járadék igénybevételével a csökkent munkaképességűek közül minél többen visszataláljanak a munkaerőpiacra. Leginkább azért, hogy érezzék, megdolgoznak a pénzükért, s nem a társadalom "eltartottjai".
Fokozatos átalakításA mintegy 800 ezer rokkantnyugdíjas csaknem hatvan százaléka - életkora alapján - aktív lehetne, ám sokan kényszerből választják-választották e lehetőséget. Az érintettek - mintegy 460 ezren, korukat tekintve még munkaképesek - közül sokan a rendszerváltozáskor, a másfél millió állás megszűnésekor, a munkanélküliség elől menekültek a rokkantsági nyugdíjba.
A megváltozott munkaképességűek ellátórendszerének új koncepciója abból indul ki, hogy fokozatosan alakítja ki a rehabilitáció új rendszerét, s első körben azok számára teszi kötelezővé a passzív pénzellátás mellett a rehabilitációt, akik erre jó eséllyel alkalmasak, és rokkantsági nyugdíjra jogosultak, azaz esetükben - a rehabilitáció egyéni és társadalmi előnyein kívül - annak államháztartási haszna is kimutatható.
Mivel a rokkantsági ellátásból jelenleg hiányoznak a megváltozott munkaképességűek számára nyújtott rehabilitációs szolgáltatások, ezért a változtatás arra hivatott, hogy esélyt nyújtson a munkavégzéshez azoknak, akik betegségük mellett erre képessé tehetők. A komplex rehabilitációs eljárás bevezetésével személyre szabott programot ajánlanak; az anyagi segítségen túl ez tartalmazza az egészségügyi, a fejlesztési és képzési rehabilitációt, a begyakorló és a védett szervezeti foglalkoztatást, valamint a nyílt munkaerő-piaci bértámogatással történő kihelyezést.
Szakmai munkaképességA rendszerben történő változtatás egyik lényeges eleme, hogy a szakmai munkaképesség változását fogják vizsgálni (eddig az általános munkaképesség csökkenését értékelték). Átalakult az orvosszakértői minősítés is: immár nem a fogyatékosság mértékét, hanem a megmaradt és fejleszthető képességeket, a rehabilitálhatóságot vizsgálják a harmadik rokkantsági kategóriában. Akikről úgy ítélik meg, hogy munkaképességük megmaradt, készségeik rehabilitálhatók, az Állami Foglalkoztatási Szolgálatnál személyre szabott szolgáltatásokat, támogatásokat igényelhetnek, amelyekkel képessé tehetők a munkavégzésre.
Az érintettek a rehabilitáció időszakában rehabilitációs járadékot kapnak, amely megegyezik a III. csoportú rokkantsági nyugdíj 120 százalékával. A rehabilitációs járadék olyan társadalombiztosítási ellátás, amely a jelentős egészségkárosodást szenvedett, a munkavégzésre alkalmassá tehető személyek keresetpótlását garantálja legfeljebb három évig. A folyósítás ideje alatt az érintett köteles együttműködni a foglalkoztatási szolgálattal.
A rendszerben részt vevő megváltozott munkaképességű a program ideje alatt nem csupán a járadékot kapja meg, hanem munkát is végezhet, s ahhoz támogatásban, képzése időtartamára pedig keresetpótló juttatásban részesülhet, sőt arra is van lehetőség, hogy a járadékos időszak lejárta után a foglalkoztatásához meghatározott ideig még további támogatást vegyen igénybe. Járadékra az a személy jogosult, aki 50-79 százalékos egészségkárosodást szenvedett, és ezzel összefüggésben a jelenlegi munkakörében - vagy a képzettségének megfelelő más állásban - rehabilitáció nélkül nem foglalkoztatható.
|
||||
A rehabilitációs járadék nettó összege megegyezik az azonos szolgálati idő és járulékalap után járó III. csoportos rokkantsági nyugdíjjal. |
||||
A jelenlegi rokkantsági nyugdíj összege: |
létszám (fő) |
főellátás |
teljes ellátás |
átlagösszeg (Ft/hó/fő) |
Korhatár alatti rokkant |
451 |
953 |
55 255 |
57 520 |
Korbetöltött rokkant |
350 |
553 |
63 227 |
70 339 |
Együtt |
802 |
506 58 |
738 |
63 120 |
A kormány számításai szerint a megváltozott munkaképességűek új, a rehabilitációt előtérbe helyező rendszere középtávon önfenntartóvá válik, megtakarításokat eredményez, növeli a munkaképes korú lakosság foglalkoztatási aktivitását, illetve csökkenti a megváltozott munkaképességűek hátrányait, ekképpen társadalmi hatása kedvező.
A rendszer átalakítása három éve, az előző kormányzati ciklusban elkezdődött a foglalkoztatási rehabilitáció támogatási szabályainak teljes átszabásával. A rehabilitációban való részvételre ösztönző rehabilitációs járadék bevezetése e folyamatnak része, s első körben az újonnan belépőket érinti. Közülük is azokat, akik a rokkantsági nyugdíj harmadik csoportjába tartoznak, és munkaképes korúak - tehát rehabilitálhatók.
A járadék komplex rehabilitációs szolgáltatással egészül ki, amelyre hét év alatt 60 milliárd forint uniós forrást is felhasznál a kormány. A rehabilitációban részt vevők megállapodást kötnek az Állami Foglalkoztatási Szolgálattal arról, hogy rendszeres kapcsolatot tartanak a munkaügyi szervezetekkel, s részt vesznek a képzésen, átképzésen.
A szakértőket kissé megosztja az új rendszer, még ha a bevezetése óta eltelt egy hónap után nincs is sok tapasztalat. A munkavállalói oldal rehabilitációs szakértője szerint a "visszavezetésnek" csak az egyik feltétele, hogy a leendő dolgozókat motiválják, az is kell, hogy szükség legyen rájuk.
A foglalkoztatás egyik feltétele, hogy a rehabilitáció valóban megtörténjen, ennek pedig csak a lehetőségét teremti meg a változtatás. A másik feltétel, hogy a munkaerőpiacon kereslet legyen a munkavállaló iránt, ami viszont az új rendszerben sem igen látható - állítja Szikszai Zoltán, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) szakértője. Szerinte az a tény, hogy jelenleg a megváltozott munkaképességűek alig tíz százaléka dolgozhat, nagyrészt azért van, mert nagyon kevés az őket foglalkoztató munkahely. Vagyis: komplex rendszerben ezzel is kellene foglalkozni.
Mindenesetre az, ahogyan tavaly júliustól jelentősen átalakult a munkaképességükben korlátozott embereket foglalkoztató munkahelyek támogatása, nem feltétlenül segíti az integrációt. Most, aki az ilyen foglalkoztatásra akkreditáltatja magát, kaphat - igaz, a korábbinál kisebb - támogatást. Ezenkívül lehet még pályázni kompenzációra, kiemelt tanúsítvánnyal rendelkező, akkreditált vállalatoknak, amelyek többnyire közhasznú társaságokként, illetve lassan-lassan nonprofit szervezetekként dolgoznak. Míg az első két esetben eldönthetik, hogy vállalják-e a foglalkoztatást, utóbbiaknak ez kötelező, álláshelyeik legalább hatvan százalékát megváltozott munkaképességű dolgozókkal kell betölteniük - részletezi az MSZOSZ szakértője.
Szerinte mindez azért sem szerencsés, mert az átalakítással épp az integrálás lenne a cél, s nem az, hogy az érintettek az amúgy is erre szakosodott, különálló, a munkaerőpiachoz nem szervesen illeszkedő szervezeteknél helyezkedjenek el. Így ugyanis sokkal nehezebb a valós rehabilitáció.
A tárca szerint viszont a munkaadók ódzkodásán is változtatni kell. Ezért szemléletváltást szeretnének, hogy beivódjon a köztudatba: a csökkent munkaképességűek is tudnak teljes értékű munkát végezni.
A rendszernek az is célja, hogy ha valaki megváltozott munkaképességűnek minősül, ugyanannál a munkáltatónál maradjon; a rehabilitációja egy másik munkakörre való alkalmasságát jelentse. Ehhez a munkáltató a tervek szerint támogatást kap három évre. A foglalkoztatott pedig ez idő alatt betanulja az új feladatot.
Az újrafoglalkoztatást elősegíti a szakmai munkaképesség, illetve a rehabilitálhatóság véleményezése, rehabilitációs javaslat készítése. Az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet közel 30 jogcímen 300-350 ezer vizsgálatot végez évente. Ezek sorában 200 ezer körüli a megváltozott munkaképességgel (új igénylők vizsgálata, soros felülvizsgálatok, 100-100 ezer) kapcsolatos; 30-40 ezer a fogyatékossági támogatással összefüggő, illetve 60-70 ezer az egyéb vizsgálatok száma. A változtatás szükségességét indokolja:
- az elavult minősítési rendszer, amely nem mutatja a fejleszthető képességeket;
- a megváltozott munkaképességűek 10 százaléka dolgozik bejelentve, szemben a fejlett országokban mért 30-50 százalékkal (Magyarországon 30-50 százalékuk dolgozik bejelentés nélkül - körülbelül 150-200 ezer fő).
A foglalkoztatók szervezetének vezetője viszont optimista. Balogh Zoltán, a Védett Szervezetek Országos Szövetségének elnöke szerint aki nagyon akar, "vért izzadva" ugyan, de tud munkát találni. Igaz, a helyzet a nagyvárosokban, megyeszékhelyeken kedvezőbb, viszont a kisebb városokban, s az amúgy is hátrányos, állástalansággal terhelt térségekben sokkal nehezebb, sokszor valóban reménytelen.
Nemcsak az hozhat komoly változást, hogy járulékfizetési kötelezettséggel terhelt, "normális" fizetést kapnak az érintettek, de az is, hogy a foglalkoztatás szolgálati időnek minősül, s beszámít a nyugdíjalapba. Ez nagyban motiválja azokat is, akik eddig nem éreztek késztetést, hogy munkát keressenek - mondja az elnök, aki persze azt is elismeri: a megváltozott munkaképességűek kisebb részét teszik ki, akik a motiváció és nem a lehetőségek hiánya miatt nem tudtak elhelyezkedni.
Az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet szakértői bizottsága a rehabilitációs szükségletek három körét határozza meg: az orvosi, a szociális, valamint a foglalkoztatási rehabilitációs szükségleteket. Például a bizottság egyszerre javasolhat fizikoterápiát, pszichológiai tanácsadást és családsegítést a rehabilitálandó személynek. A szakértői szerv rehabilitációs javaslata szerint elsősorban az utolsó munkakörnek megfelelő, illetve a képzettség szerinti szakmák jöhetnek számításba.
A cél érdekében a munkahelyeket is támogató rendszert kell bevezetni. A rehabilitációs járadékellátás megállapításánál figyelembe kell venni a régiós foglalkoztatási lehetőségeket is. A megváltozott munkaképességűek számára teljes körű foglalkoztatási rehabilitációs szolgáltatások nyújtandók, mint:
a képességek megállapítása és fejlesztése; új szakmára való átképzés, illetve továbbképzés a jelenlegi szakmában; begyakorló, illetve átmeneti foglalkoztatás; az eredeti munkahelyen való foglalkoztatás, illetve a nyílt munkaerőpiacra történő kihelyezés; a rehabilitációs munkavégzés támogatása; bértámogatás; rehabilitációs költségtámogatás; a munkahely akadálymentesítésének, akkreditálásának támogatása.
Mindkét szervezet kezdeményezte, hogy lehetőség nyíljék a pozitív diszkriminációra, azaz: egyes munkaköröket kijelöljenek, amelyekben mindenki kizárólag megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazhatna. Ilyen lehetne például az adatrögzítés vagy az archiválás. Ennek egyelőre a gazdasági tárca állt ellent, ugyanis versenypiaci aggályai vannak, de a kezdeményezők szerint lassan "félúton" járnak.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a korábban leszázalékoltak közül mennyien kerülnek vissza a munkaerőpiacra, miközben szakképzett, diplomás embereknek nincs állásuk. A tárca vezetői szerint viszont korábban megengedőbb volt az ellátórendszer, mert a munkaerő-piaci feszültségeket másként nem lehetett levezetni. Most azonban nem itt tartunk; újra kell építkezni. A rendszer ezért azokkal kezdi a változtatást, akik újonnan kerülnek a rehabilitációba, s csak később mérik fel, hogy az évek óta rokkantnyugdíjból élők miként tudnak - és akarnak-e - visszatérni a munka világába.
Az új ellátórendszert fokozatosan vezetik be; az első évben csak azok csatlakozhatnak, akik mostanában adják be rokkantnyugdíjigényüket, de nem kizárt, hogy a rehabilitációs járadék azok számára is vonzó lesz, akik már rokkantnyugdíjasok. Utóbbiak lehetőséget kapnak arra, hogy válasszanak a két forma között.
Jelenleg Magyarországon megközelítően 800 ezer rokkantnyugdíjas él. Több mint hatvan százalékuk, 460 ezren nyugdíjkorhatár alattiak. E körből nagyjából 380 ezren tartoznak a 67 százalékban csökkent munkaképességűek közé, közülük 250-260 ezren 55 év alattiak.
Az a cél, hogy minden olyan aktív korú személy, akinek a szakértői bizottság véleménye szerint az egészségkárosodás mértéke 50-79 százalék között van, de orvosi, foglalkoztatási, illetve szociális rehabilitációját 3 éven belül meg lehet valósítani, több évre szólóan teljes értékű munkavégzésre legyen képes. Az előzetes modellszámítások alapján a sikeres rehabilitáció évi 5-6 ezer fővel növelheti a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak számát. Aki 2008. január 1-je után adja be rokkantsági nyugdíjkérelmét, az új rendszerben bírálják el. Szakértői bizottság dönt arról, hogy kik kerülnek be a rehabilitációs rendszerbe. Ha valakit a III. csoportú rokkantsági nyugdíjra javasol a bizottság, önkéntesen választhatja a rehabilitációs járadékot.
Rendkívüli felülvizsgálatra nem kerül sor. A hatályos szabályozás értelmében 2009. január 1-jétől a felülvizsgálatra kötelezett személyeknél is vizsgálja a szakértői szerv a rehabilitálhatóságot.
A rendszer gazdasági eredményességét a munkavégzésből származó egyéni és társadalmi többletbevételek jelentik. Az egyén számára magasabb jövedelem, a társadalom számára a munka értéknövelő haszna, illetve az adó- és járulék-bevétel jelent előnyt. Számítások szerint a megváltozott munkaképességűek új, a rehabilitációt preferáló rendszere növeli a foglalkoztatási aktivitást, és csökkenti a megváltozott munkaképességűek hátrányait.
A jelenleg ellátásban részesülő rokkantnyugdíjasokat az új rendszer nem érinti. Az idén január 1-jén induló rehabilitációs járadék - és az új szakértői minősítési rendszer - az új igénylőkre vonatkozik.
Az I. és II. csoportba tartozók esetében kedvező változás, hogy e körben semmiféle keresetkorlátozás nem érvényesül. Jövő év január 1-jétől a felülvizsgálatra kötelezett személyeknél is komplex vizsgálatot fog végezni a szakértői szerv, amikor is a rehabilitálhatóság kérdésére is választ adnak.
Tévhit, hogy a rokkantsági nyugellátás mellett nem lehet munkát vállalni. A jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy nem rendszeresen, vagy a megrokkanás előtti keresetnél lényegesen kisebb bérért a rokkantsági nyugellátásban részesülő is dolgozhat. A rehabilitációra azonban senki sem kötelezhető, ez csupán lehetőség.
Az új rendszer fejlesztési költségét uniós forrás fedezi: az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként körülbelül 60 milliárd forint.
A rokkantsági nyugdíjasok száma megközelíti a 800 ezer főt, rendszeres szociális járadékban több mint 200 ezren részesülnek. Az ellátásra fordított kiadások évről évre növekednek, 2006-ban megközelítették a 750 milliárd forintot. A rokkantnyugdíjasok csaknem 60 százaléka, 460 ezren korhatár alattiak, közülük 380 ezren az úgynevezett III. csoportba tartozó rokkantnyugdíjasok, akik számottevő megmaradt munkaképességgel rendelkeznek (67 százalékban csökkent a munkaképességük).
Mintegy 250-260 ezren nem érték el az 55. életévüket. Közülük kerülnek ki azok, akik jobb rehabilitációs szolgáltatások és kedvezőbb munkaerő-piaci körülmények között folyamatos támogatás nélkül is foglalkoztathatók lennének.
Nyilvánvaló, hosszabb távon lehet értelmezni, hogy valójában hányan vezethetők vissza a munkaerőpiacra, mivel a komplex minősítési rendszer 2008. január 1-jei bevezetését követően legkorábban 2009-től kerülnek a vissza a nyílt munkaerőpiacra a rehabilitációban (járadékban) részesülő személyek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Korlátozzák a fogyatékosok jogait?
Közérdekű! ki bukhatja el a rokkantsági ellátást?
2012: foglalkoztatási rehabilitáció négyezer látássérültnek