FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
FOGYATÉKKAL ÉLŐK és ÉP BARÁTAINK KLUBJA
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
FOGYATÉKKAL ÉLŐK klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 1 hozzászólás
Egy új étterem megnyitása során a kezdő vállalkozó és a gyakorlott
szakember is számtalan kihívással találja magát szembe. A legnehezebb
feladatok egyike az étterem honlapjának elkészítése. A jó webdesign
jelentősen megkönnyíti a hely bevezetését: elősegíti, hogy az interneten
éttermet keresőkből valódi vendég legyen.
Alábbi írásunkban az éttermi webdesign 10 legfontosabb kérdéskörét részletezzük.
A weboldal legfontosabb része az első oldal. A potenciális vendégek
ezzel találják magukat először szembe, és webkatalógusok (pl Startlap)
is erre az oldalra mutatnak/hivatkoznak. Mivel a legtöbb étteremnek
kevesebb, mint 10 oldalból áll a weblapja, ezért a vendégszerzésben a
kezdő oldal jelentősége még nagyobb.
Gondolkodjon a lehetséges vendége fejével! Mi az, amit ők szeretnének megtudni a honlapról?
Legtöbbször a nyitvatartási idő, az asztalfoglaláshoz szükséges
telefonszám, az étterem helye, étlapja és az árak érdeklik őket. (Az
étterem helyét érdemes térképen is bemutatni, ezzel is segítve a
tájékozódást.) Ha az étteremnek többféle étlapja van, akkor szerepeljen
mindegyik. A fenti adatokat könnyen és gyorsan lehessen megtalálni – az
internetezők általában türelmetlenek, nincs idejük keresgélni, és a
weboldalt leggyakrabban az étlapért vagy a telefonszámért keresik fel.
Érdemes megfontolni azt a megoldást is, hogy a nyitvatartási idő és a telefonszám akár minden oldalon szerepeljen!
Ha az étterem gyerekbarát, és külön gyerekmenüt is ajánl, akkor ezt is
érdemes jól láthatóan feltüntetni. Kétgyermekes szülőként személyes
tapasztalatom, hogy a családi ebéd helyszínének kiválasztásakor ez egy
fontos szempont.
Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy sokan csak azután keresik fel az
étterem honlapját, hogy már elolvasták arról korábbi vendégek
interneten közzétett véleményét. Ezért a honlap szövege legyen
lényegretörő és rövid. Az emberek átlagosan a weboldalak szövegének
28%-t olvassák el, így aztán felesleges hosszú írásokat közzétenni.
Ötlet: Az étlap ne egy letölthető PDF, hanem szöveges formátumú
legyen. A netezők nem szeretnek letölteni, és sokaknak nincs is
lehetőségük letöltött dokumentumokat megnyitni. Ha mindenképpen
szükséges, akkor a szöveges rész mellett legyen a letöltés egy plusz
lehetőség.
A színek érzelmi reakciókat váltanak ki az emberekből, a különböző
színekhez más-más érzelmek társulnak. A vörösről és a narancsról azt
tartják: izgalomba hoznak minket, hatásukra gyorsabban ver a szívünk,
gyakrabban veszünk levegőt. Sok étterem használja a honlapján a vöröst.
A fekete általában eleganciát, kifinomultságot sugall – ezért ez a felsőbb kategóriájú éttermek színe.
Ötlet: Ne legyen a weboldalon túl sok grafika és kép. Igaz, hogy
egy jó kép mindent elmond, ugyanakkor a túl sok kép összezavarja a
látogatót és elvonja a figyelmét a lényegről. Néhány igényes fotó az
étteremről és az ételekről elegendő. Csak jó minőségű fényképeket
érdemes használni – a mobiltelefonnal éjjel 11-kor készített fotó nem
lesz megfelelő.
Nem szabad Flash-t használni. Idő. A weboldal nem lesz tőle modern és
korszerű. Egyszerűen zavarja a netezőket. Továbbá egyáltalán nem segít a
keresőoptimalizálásban sem.
Egy weboldal ne zenéljen, mert az emberek utálják. Legyen zene az étteremben, az hangulatos.
Azt kell szem előtt tartani, hogy az internetezők általában
türelmetlenek keresés közben. Ha a webodal lassan töltődik, akkor a
számítógép előtt ülő emberből nem, vagy csak ritkán lesz valódi vendég.
Ha a weboldal grafikája összetett, akkor legyen a használatához
megfelelő hardver és sávszélesség is.
Érdemes azt is figyelembe venni, hogy sokan laptopokról és
mobiltelefonokról interneteznek, ezért az oldalakat nem szabad nagy
monitorméretre szabni, továbbá kerülni kell az olyan összetett
alkalmazásokat, mint a flash animációk vagy navigációk (például az
iPhone sem támogatja a flash alkalmazásokat). Sok étterem számára ez
komoly probléma. Szeretnék a modernség, a jó minőség képét mutatni,
ezért gyakran készítettnek flash-alapú honlapot. Ezek nagyon
tetszetősek, ugyanakkor a legtöbb mobiltelefonon egyszerűen nem
működnek. Íme - nem győzöm ismételni - egy újabb ok a flash mellőzésére!
Ha az étteremben vannak kedvezményes ajánlatok, különleges események,
akkor ezeket a weboldalon érdemes kiemelten bemutatni. Ugyan a látogató
valószínűleg csak egy helyet keres, ahol ma ebédelhet, de így mégis
tudomást szerezhet valamilyen közeljövőben esedékes rendezvényről, amely
érdekelheti. És íme, az egyszeri böngészőből törzsvendég lett.
Ötlet: Legyen a kedvezményeket és a rendezvényeket ismertető
oldal folyamatosan frissítve. Ha már nem érvényes az akciós ajánlat,
vagy véget ért az esemény, akkor azt azonnal törölni kell a weboldalról.
Az ilyen apró módosításokat a modern tartalomkezelő rendszerek (pl
WordPress) használatával egyszerűen, különösebb informatikai szakértelem
nélkül el lehet végezni.
A keresőmotorok a rendezett weblapokat szeretik. Ez azért fontos, mert
célunk, hogy az étterem weboldala előkelő helyen jelenlen meg egy-egy
keresés eredményei között. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy nem
csak a keresők, hanem a felhasználók is szeretik a rendezett
weboldalakat. Legyen hangsúlyos a navigációs menü, amely a felhasználók
és a keresőmotorok számára is egyértelműen megmutatja, mi hol található a
weboldalon.
Például: Az internetezők egyszerűen tudnak telefonon asztalt foglalni? Könnyen megtalálható az étterem telefonszáma?
Ötlet: A lényeges adatokat érdemes vastagon szedett, nagyobb
betűtípussal írni. A legfontosabb információkat célszerű akár eltérő
színnel is kiemelni. Nem szabad elfelejteni, hogy az emberek többsége
nem olvassa el azt a szöveget, melynek címe nem érdekli – a jó címeket
meg kell becsülni.
Ön valószínűleg tisztában van már vele, hogy a keresőmotorok a tartalom
minősége (és a hivatkozások mennyisége) alapján rangsorolják az
oldalakat. Minél több a tartalom a weblapon, annál népszerűbb lesz a
keresőkben.
Az internetezők szintén szeretik a jó tartalmakat. Nem szabad
alábecsülni a címek fontosságát – a cím milyenségén múlik, hogy a
látogató elolvassa-e alatta a szöveget, vagy továbbkattint az oldalról.
Az embereket az is érdekli, hogy az étterem miben különbözik a többitől.
Ha vannak különleges étkezési igényeket kielégítő speciális ajánlatok
(pl: kóser, gluténmentes, diabetikus, vegetáriánus stb), akkor ezt igen
feltűnően kell bemutatni a weboldalon. Így az ilyen irányú keresések
eredményei között jobb helyen szerepelhet a honlap, és segíti azokat az
internetezőket, akik kifejezetten ezt az információt keresik.
Ötlet: Tanulmányozni kell a sikeres versenytársakat. Látogasson
el az ő weboldalukra: nézze meg milyen színeket és grafikai elemeket
használnak, böngéssze át fényképeiket és ismerje meg a honlap rendszerét
is.
A weboldal elkészítésekor szükség van design és technikai elemekre is.
Ugyan néhány szabadúszó webfejlesztő szakember mindkét területen jártas,
a grafikai és a technikai fejlesztéshez más-más képességekre van
szükség. Rendszerint kétféle webfejlesztő van: az egyik az internetező
igényeit tartja szem előtt, míg a másik a szerver és adatbázis közötti
kapcsolatra koncentrál.
Az utóbbi típus sok feladaton dolgozik: a webszerver beállításain, a
felhasználók és a weboldal közötti kommunikáción, az online vásárláshoz
szükséges alkalmazásokon (pl fizetési rendszer). A képzett szabadúszók
sokoldalúak: jártasak a webdesign, az informatikai rendszerek, a
használhatóság, a tartalomkezelő rendszerek, a webszerver
adminisztráció, az adatbázis kezelés, a szoftverkészítés, a
rendszerbiztonság és a keresőoptimalizálás terén is.
Ötlet: Amennyiben szabadúszó webfejlesztőt bíz meg a honlapja
elkészítésével, akkor legalább három szakembertől kérjen minden
részletre kiterjedő ajánlatot. Mindig kérjen referenciákat is, nézze meg
korábbi munkáikat, hiszen stílusukat és munkáik minőségét csak így
ismerheti meg.
A jó domainnév fontos információkat közöl a látogatókkal. Először is az a
cél, hogy az internetező emlékezzen az étterem nevére. Ha az URL nem,
vagy csak részben tartalmazza az étterem nevét, akkor a látogató zavarba
jön, esetleg azt gondolja, hogy rossz helyen jár. Ha nem lehetséges az
étterem nevével azonos URL megadása, akkor érdemes elgondolkodni a
névváltoztatáson vagy keresni egy olyan URL-t, mely legalább részben
egyezik vele.
Ötlet: Nem szabad elfelejteni, hogy az URL címet keresőmotorok és
emberek is olvassák. Ahol csak lehet, értelmes, az URL-ben és az
oldalcímekben tartalommal bíró szavakat kell megadni. Például, itt van a
Kapcsolat oldal a Marketing4u weboldalán, melynek a következő könnyen
értelmezhető URL-je van: http://www.marketing4u.hu/Kapcsolat.html.
Az éttermek, akárcsak más kisvállalkozások, szűkös marketing
költségvetéssel rendelkeznek – ha valamire pénzt szánnak, akkor az
egyúttal azt is jelenti, hogy mástól elvesznek. A keresőoptimalizálás és
a keresőmarketing ismerete nagy szaktudást igényel, megtanulásához sok
idő kell. Az ilyen kampányok azonban jelentős eredményekkel járnak, így
fontosságukat nem szabad lebecsülni.
Az emberek személyiségük miatt vonzódnak egy-egy étteremhez – legyen a
weboldalon egyértelmű, hogy a weboldal miben más, egyedi, milyen a
hangulata és mik a céljai. Nem szükséges hosszú oldalakat írni az
étterem történetéről – legyen ez a szöveg lényegre törő, szórakoztató és
kösse le a figyelmet.
Ha Önnek étterme van, vagy éppen a nyitáson gondolkodik és kérdése van a
webfejlesztéssel kapcsolatban, akkor tegye fel nekünk azt!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!