A fogyatékkal élők helyzetéről
„Ne átkozd a némát, és ne tégy akadályt a vak útjába, hanem féld az Istent.” (Lev 19,14)
Szeptember 18-a a rokkantak és fogyatékkal élők világnapja. Hazánk és a
világ egyik legfontosabb kötelessége lenne az ő integrálásuk, speciális
jogaik védelme, önrendelkezésük biztosítása és emberi méltóságuk
tisztelete, ám ennek gyakran nem tesz eleget.
A 2001. évi népszámlálás adatai alapján Magyarországon 577 ezer
fogyatékkal élő ember él, ám a Központi Statisztikai Hivatal szerint
többen, 600–650 ezren vannak. A fogyatékkal élőket magukban foglaló
családok tizenkilenc százalékában van fogyatékos gyermek. A kétszülős
családoknál ez a mutató tizenöt, az egyszülős családoknál negyvenöt
százalék. Különösen nehéz helyzetben vannak azok a családok, ahol
mindkét, illetve mindhárom gyermek fogyatékos.
A fogyatékkal élő gyermeket gondozó családok 2,9, illetve 0,3 százaléka
tartozik ebbe a körbe. A legnagyobb arányt a testi fogyatékkal élők és a
mozgássérültek képviselik (43,6 százalék), míg az értelmi fogyatékosok
aránya megközelítőleg tíz százalék, a vakok és gyengén látók aránya
pedig 14,4 százalék. Az egyéb fogyatékosságban szenvedők aránya 21,6
százalék, hallás- és beszédzavar-fogyatékosságban pedig körülbelül tíz
százalékuk szenved. A fogyatékos személyek 22,7 százaléka egyedül él,
ötvenhét százalékuk lakik másodmagával (de nem fogyatékos személlyel),
további tíz és fél százalékuk háromgyermekes vagy annál nagyobb
háztartásban él, míg megközelítőleg nyolc százalékukat intézetben
gondozzák. A fogyatékos személyek között a hatvanévesnél idősebbek
aránya 44,8 százalék, több mint kétszerese a népesség egészében
képviselt arányhoz viszonyítva. A fogyatékosságot leginkább valamilyen
tartós betegség idézi elő (53,8 százalék). A fogyatékkal élő személyek
tizenhét százaléka születése óta szenved fogyatékosságban. A fogyatékkal
élők iskolai végzettsége lényegesen alacsonyabb, mint a népesség
egészéé. Harminc százalékuk nem fejezte be az általános iskolát, s
befejezett alapfokú iskolázottsággal csak harminckilenc százalékuk
rendelkezik. Szakképesítése, érettségije huszonöt százalékuknak, míg
főiskolai, egyetemi végzettsége öt százalékuknak van. A fogyatékkal élők
kilenctíz százaléka rendelkezik munkalehetőséggel. Hetvenhat- hetvenhét
százalékuk inaktív keresővé vált. Minél teljesebb társadalmi
integrációjukhoz elengedhetetlenül szükséges, hogy növekvő mértékben
legyenek jelen a munkaerőpiacon. Pénzbeli ellátásban és személyes
gondoskodásban négyszáztízezer fő részesül közülük (vannak, akik
kétszeres vagy többszörös ellátásban is).
Nappali ellátást kilencvenöt intézetben, 2299 fő részére biztosítanak –
döntően az önkormányzatok, továbbá a történelmi egyházak és a civil
szervezetek. Az átmeneti elhelyezésben részesülők, gondozóházban
elhelyezettek száma igen kevés. Tartós ellátásban, ápoló-gondozó
otthonokban tizenhatezer fő él, rehabilitációs intézményekben ötezer főt
helyeztek el. A bentlakásos intézmények többsége súlyos értelmi
fogyatékosok ellátását, míg a rehabilitációs intézmények főként
mozgássérültek, értelmi fogyatékosok és vakok gondozását végzik.
A társadalmi kirekesztettség főként a fogyatékos személyek alacsony
iskolai végzettségének és az alacsony foglalkoztatottsági szintnek a
következménye. Az érintettek beilleszkedését nehezíti, hogy a
rehabilitációs szolgáltatások csak a nagyobb településeken
hozzáférhetők, és hogy az önálló életvitelt segítő eszközök beszerzése
önerőből nem oldható meg.
Az önkormányzatok fenntartásában lévő középületek mintegy tizenöt
százaléka akadálymentes. Ez a kormányzati épületek esetében
hetven-nyolcvan százalékos. A magyar népesség életminőségének
vizsgálatai alapján a rokkantnyugdíjasok életminősége jelentősen
rosszabb az átlagnépességénél. Több fájdalommal küzdenek, betegségeik
nagyobb terhet jelentenek számukra. Gyakran depresszió, feszültség és
vitális kimerültség jellemzi őket. A kutatók a pszichés gondozás, a
pszichoterápiás intervenció jelentőségére hívják fel a figyelmet.
A fogyatékkal élők többszörösen hátrányos helyzetűek, ami a közösség
életében a másokkal egyenlő szintű részvétel lehetőségének elvesztését
vagy korlátozását jelenti. Az államnak, a társadalomnak és az egyéneknek
is feladatuk, hogy minden segítséget megadjanak a sérült embereknek,
amely megfelelő szakellátáshoz, oktatáshoz, fejlesztéshez jutásukhoz
szükséges, hogy ne elzártan, intézetekben kelljen élniük, hogy
dolgozhassanak normál munkahelyen, emberhez méltó, teljes életet
élhessenek.
A fogyatékos emberek heterogén csoportokat alkotnak: látás-,
hallássérültek, mozgáskorlátozottak, értelmileg akadályozottak,
kommunikációban számottevően korlátozottak és autizmussal élők vagy
súlyosan, halmozottan fogyatékos személyek egyaránt vannak köztük, az
egyes csoportok igényei eltérőek. A fogyatékos nőket, illetve az etnikai
kisebbséghez tartozó fogyatékos embereket többszörös diszkrimináció
sújthatja. Ezért fontos, hogy az egyes intézkedéseket az egyéni
szükségletek alapján kell megtervezni.
A fogyatékos személyek életminőségét és társadalmi integrációjának
esélyét elsősorban a család társadalmi helyzete határozza meg. Kiemelten
fontos kérdés, hogy a fogyatékos gyermek nevelése, gondozása és
ápolása, valamint a fogyatékos felnőtt támogatása mellett a szülőknek és
más családtagoknak marad-e lehetőségük munkavállalásra. Ez ugyanis
jelentősen befolyásolja az esélyek kiegyenlítéséhez szükséges
szolgáltatások és segédeszközök elérhetőségét. Ugyancsak fontos lenne,
hogy az oktatásnevelés mindent megtegyen a tolerancia és az integráció
elősegítése érdekében. A szociális kormányzat nagy erővel igyekszik
felszámolni a hátrányokat.
A médiumoknak az a felelősségük, hogy a fogyatékkal élők gondjairól ne
csak akkor tudósítsanak, amikor egészséges emberek visszaélnek a
fogyatékosok számára fenntartott parkolási lehetőségekkel.
Senki ne feledje Jézus tanítását: „Bizony mondom nektek, amit a
legkisebbek valamelyikével nem tettetek, velem nem tettétek” (Mt 25,
45–46).
Fotó: Balogh Imola
Kommentáld!